Sotning till sminkjobbet

Nu har jag nyss gjort klart förberedelserna till mitt sminkjobb som jag ska ha imorgon! Jag leder ju en sminkkurs för er som inte hänger med. Det står sotning på schemat, och jag har haft stora problem med att få fram nån bra guide!
Jag kände att jag varken ville, kunde eller hade nog bra kamera för att göra den själv. Och alldeles för lite tid. Så jag har letat på internet, hittade en guide på Veckorevyn och la sen till lite egen info och lite googlade bilder på det. Så det får duga!
Nästa gång ska jag börja förbereda tidigare! Kanske till och med imorgonkväll?

Såhär sen guiden ut som jag ska använda imorgon.






ENKEL SOTNING

Steg 1: Förbered rätt
Med en ögonskuggsprimer både fäster och håller din mejk bättre. Applicera primern över hela ögonlocket, kom ihåg att ta mycket lite av den. Applicera sen en ljus ögonskugga på ögonlocket. Börja vid franskanten och arbeta upp mot ögonbrynsbenet.

 

Steg 2: Rama in
Dags för kajal eller flytande eyeliner. Rita en linje längs hela övre fransraden, se till att den är tunnast i inre ögonvrån och tjockast i yttre ögonvrån. Sudda ut den skarpa kanten upp mot ögonlocket med hjälp av en pensel eller bomullstops. Dra sen en tunn linje längs nedre fransraden. Sudda också den försiktigt.
Vill du få intensivare blick så kan du även applicera kajalen längs de inre fransraderna.

 

Steg 3: Dags för färg
Applicera en mörk ögonskugga på ögonlocket, snyggast resultat får du med en ögonskuggspensel. Börja vid din utsuddade kajallinje och arbeta dig uppåt mot ögonbrynsbenet. Arbeta från yttre ögonvrån, längs med globlinjen mot inre ögonvrån. Sudda skuggan uppåt mot ögonbrynsbenet. Applicera sedan en ljus skugga just under ögonbrynet för att lyfta fram ögat.

 

Steg 4: Fransarna
Applicera mascara på båda fransraderna. För att få extra mycket volym på fransarna - lägg först ett lager, låt det torka, pudra på lite puder och måla sedan på ett till lager.


 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (bara jag som ser den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Kontakta mig: [email protected]