Balsammetoden - sluta använda schampoo!

Igår var förmodligen sista gången jag använde schampo! Det finns en metod som kallas balsammetoden och går ut på att man bara tvättar håret med balsam, och det ska bli rent ändå. Det är en del som följer detta, och gillar det!

För schampoo är tydligen bara skit för håret! Det innehåller starka tensider som rubbar hudens egen fuktbalans och torkar ut hårbotten. Då producerar huden mera fett för att kompensera, och det gör att man får fett hår redan efter 1-2 dagar. Dessa schampon torkar även ut håret och då används oftast produkter som innehåller silikoner och mineraloljor. De sveper in håret i en hinna och får håret att se fräscht ut. Men för att få bort alla silikoner och mineraloljor så måste man använda ett starkt schampoo, och det gör att det blir en ond cirkel.
Sluta dölja att ditt hår är risigt - vårda det istället!


Hur funkar detta då?
1. Börja med att tvätta håret med ett så kallat "sista-schampoo". Det ska innehålla sulfater (som annars är no-no) men inga silikoner eller mineraloljor. Detta använder du för att rensa bort silikoner och mineraloljor som redan är i håret. Tvätta noga med bara sista-schampot 1 eller 2 ggr.

2. Skaffa ett balsam som inte innehåller silikoner eller mineraloljor. Applicera och massera in i hårbotten först och dra sedan ut i längderna. Vissa kan uppleva att längderna blir torra. Då kan man använda två olika balsam, ett för hårbotten och ett med mera fukt i längderna.

3. Börja med att tvätta lika ofta som du gjorde förut när du använde schampoo, sen kan du se om det verkligen behövs tvättas lika ofta. Flera som använder detta behöver bara tvätta håret 1-2 ggr i veckan, men det ser du ju själv.


•Man kan uppleva en "fulperiod" i början då håret vänjer sig av med schampoo. Detta brukar gå över efter en eller några veckor. För att undvika att det ska synas, använd sjalar, mössor och strama knutar.

•Behåll sista-schampoot. Du kan behöva det någon gång då du har fått dåliga produkter i håret. Du hamnar inte på noll igen, men du kommer nog inte vilja använda schampoo när du märker hur bra det är utan.

•Denna metod används mest av personer med lockigt hår, men det ska tydligen gå lika bra med personer med rakt hår. Jag får väl prova och se om det funkar på mig som har rakt hår!

Kom ihåg nu - använd inte schampoo. Tvätta håret med balsam utan mineraloljor och silikoner!

Allt detta har jag lärt mig på internet, här är några sidor som är bra om du vill veta mera, och se exempel på folk som har använt detta länge. Sen så kommer jag förstås att uppdatera om detta!
Länkar: Här, här, och här





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (bara jag som ser den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Kontakta mig: [email protected]