Vet du vad som finns i sminket och vad det gör för huden?

Här kommer ett inlägg som jag tycker att alla tjejer ska läsa!
Vet du egentligen vad som finns i ditt smink och vad det gör för din hud?

De allra flesta köper sitt smink på tex; mataffärer, cubus, kicks, hm osv, för att det är billigt!
Det har jag också gjort, men nu har jag tagit reda på vad ingredienserna i mitt smink är och vad det har för funktion. Och jag kan säga er att billigt smink är inte bra! Tyvärr så är det så.

För att dessa ställen ska kunna sälja sminket billigt så kostar det väldigt lite att göra för dem, för annars skulle de ju gå back. Så det säger ju sig självt att det måste vara billiga ingredienser i, såsom alkohol och vatten, det är vanligt att det finns i. Och det är inte bra för huden. Det torkar ut.

Nu ska jag visa er vad som finns i mitt smink, och då tar jag med foundationen och pudret, för det är ju det som man använder i hela ansiktet, så det är det som gör mest skada.



                                          FOUNDATION - Maybelline Dream Matte Mousse:

I denna foundation finns bland annat:
(för den fullständiga listan, klicka HÄR)

Dimethicone - Silikonolja. Det är inte miljövänligt och låter inte huden andas.
Dimethicone crosspolymer - en sorts silikon som används som förtjockningsmedel
Dimethicone/ vinyl dimethicone crosspolymer - En silikon, som lägger en hinna på huden.
Phenoxyethanol - Konserveringsmedel. Kan vara giftigt i mycket högre doser.
bht - Konserveringsmedel som även används i jetbränslen.

                             





                                                      PUDER - Nivea Ideal Finish

Innehåller bland annat:

Talk - Det som klättrarna använder i händerna för att blockera handsvett från att komma ut. Det säger ju sig självt = täpper igen porer och låter inte huden andas.
Stärkelse.
Silikonolja - låter inte huden andas.
 
                              



Det är ju tragiskt vad vi kletar på ansiktet varje dag. Jag tycker att det är helt fel att göra såhär, helt korkat att stoppa saker som är uppenbart dåliga för huden i en hudprodukt!?!


Leta efter detta på förpackningarna, det kanske är talk som är lättast att komma ihåg utantill.

•Kom ihåg att det som står först på innehållsförteckningen är det som det är mest av.

•Du kan alltid fråga personalen om vad som finns i. Kanske kan de inte svara på det, men står det inte - fråga!



Kommentarer
Postat av: Alexandra

intressant inlägg :)

2011-01-04 @ 20:12:01
URL: http://alexandrareichert.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (bara jag som ser den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Kontakta mig: [email protected]