Gå mera!

Mitt personliga mål är att gå minst 3000 steg per dag. Jag vet att det är ganska lite, och att det är rekommenderat att gå minst 10 000, men 3000 är ändå mitt mål än så länge. Det är det enda jag inte vill underskrida. Jag har stegräknare på min mobil, det är väldigt bra tycker jag!


Tryck på bilden för att komma till ursprungsartikeln på aftonbladet.
Även den nedre texten är hämtad från aftonbladet.








TRETTON BRA SAKER MED ATT GÅ

1.
Glädje. Humöret påverkas positivt. Du blir gladare.

2.
Ökad förbränning. Energiförbrukningen och fettförbränningen ökar markant. Du ”bränner” kalorier och kan gå ner i vikt.

3.
Minskad risk. Sänker halten blodfetter, förbättrar kolesterolvärdena. Minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

4.
Träning. Du får bättre kondition och blir mer uthållig.

5.
Hälsa. Promenader har bra hälsoeffekter livet ut. Annan, lite hårdare, träning ger högre skaderisk. De som skadas slutar ofta helt att motionera.

6.
Utmärkt som laxermedel. Påskyndar matsmältningen, håller tarmkanalen i form, motverkar förstoppning.

7.
Mindre risk för cancer. Kvinnor som rör mycket på sig drabbas inte lika ofta av bröst- och livsmodercancer som mindre aktiva kvinnor.

8.
Stärker benen. Den stötvisa belastningen stimulerar skelettet att ta upp stärkande kalcium. Benskörheten minskar tydligt.

9.
Bra för tarmen. En rask promenad och en multivitamin med folsyra skyddar, enligt forskarna, bra mot tjocktarmscancer.

10.
Avreagerar. Du får utopp för ilska, stress och andra känslor som du annars lagrar i kroppen.

11.
Avslappnande. Promenader fungerar som meditation. Hjärnan syresätts och rensas. Ny energi skapas.

12.
Ökad fettförbrukning. De goda effekterna fortsätter även efter promenaden. Fettförbränningen pågår många timmar senare. Musklerna slappnar av.

13. Enkelt och billigt. Fungerar överallt. Bra skor är allt som behövs.


Kommentarer
Postat av: Viktoria - Veckans blogg pågår!

Okeej vad kul :) Men 3 000 steg är en jätte bra början ju :)



Själv går jag ca 5 000 steg varje dag, men jag går mycket i mitt jobb också :P

2010-05-04 @ 20:28:23
URL: http://viktoriiaz.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Precis, snart är det sommarlov :D

2010-05-04 @ 20:40:45
URL: http://naho.blogg.se/
Postat av: adelina

haha jo för en gångs skull va jag lite smart :D

haha härligt att höra ! :D

lägger till dig på blogglovin så lägg gärna till mig :D

2010-05-04 @ 20:48:22
URL: http://adelinanorstroms.blogg.se/
Postat av: Sophia

Tack för tipset. Jag bor i Bålsta, en bit norr om sthlm. Jättebra början med 3000 steg. Själv ska jag försöka börja cykla lite=) Kram

2010-05-04 @ 22:48:23
URL: http://zozzooo.blogg.se/
Postat av: Latte Liten

fast nu har det varit en massa snack MOT tabletter med folsyra...

Men att gå är bra och kul, samt vitaminer i naturlig form av frukt och grönt är smaskigt :)

2010-05-05 @ 09:42:52
URL: http://latteliten.blogg.se/
Postat av: Emma

sv; tack :) Jag tränar på gym, så ibland blir det pass och ibland bara maskiner :)

2010-05-05 @ 16:10:58
URL: http://ebola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (bara jag som ser den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Kontakta mig: [email protected]